انجمن تخصصی سازه های ماکارونی؛ ایران خرپا
جک آری وزنه و شن نه - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن تخصصی سازه های ماکارونی؛ ایران خرپا (http://kharpa.ir/forum)
+-- انجمن: پرسش و پاسخ (http://kharpa.ir/forum/forum-17.html)
+--- انجمن: بارگذاری (http://kharpa.ir/forum/forum-20.html)
+--- موضوع: جک آری وزنه و شن نه (/thread-138.html)

صفحه‌ها: 1 2 3


جک آری وزنه و شن نه - حجت الله صفرپور - 1-4-1391

سلام

اینکه این تاپیک را ایجاد کردم این است که ما باید در پل ماکارونی حرکت رو به جلو داشته باشیم

در سال 2012 هستیم و هنوز مسابقات ما دارد به صورت بسیار قدیمی برگزار میشود و بار گزاری های عجیب و غریب

دلیل این را هم در بی اعتماد شدن به جک میدانم

و قصد دارم در این انجمن مسائلی در مورد طراحی جک ارائه کنم که بی اطلاعی ما از آنها باعث بد بینی ما نسبت به سیستم جک شده است

در انجمنی کسی ریسمان را یا سختی پل را دلیل بر خطای جک می دانستند اما طراحی اشتباه جک می تواند باعث این خطا ها یا کالیبره نبودن لودسل بشود

از اینها میگزرم و مستقیم بحث طراحی را آغاز میکنم

در طراحی جک چهار حالت ممکن است

1- فشار ثابت دبی ثابت

2-فشار ثابت دبی متغیر

3- فشار متغیر

4- فشار متغیر دبی متغیر

در حالت اول جک با یک سرعت ثابت حرکت میکند ونیرو به نسبت مقاومت در برابر حرکت جک( سختی ) افزایش میابد
تا حداکثر نیروی متناسب با فشار. (طرح بابل و طرح خواوران با این تفاوت که در خواوران یک فنر هم در بین مسیر قرار داشت)

حالت دوم همانند حالت اول است با این تفاوت که می توان سرعت حرکت جک را کنترل کرد

حالت سوم حرکت جک با توجه به مقاومت در برابر حرکت صورت می پذیرد به این صورت که فشار از صفر با یک دبی ثابت کنترل شده افزایش میابد که متناسب با آن نیرو از صفر تا حداکثر ضرفیت وارد می شود

حالت چهارم زمانی استفاده می شود که شتاب جک نیز اهمیت دارد و در تجهیزات بسیار پیچیده استفاده میشود

تا کنون از حالت اول برای بارگزاری استفاده شده و گاهی هم برای تنظیم کردن قبل از شروع وارد حالت دوم هم میشد

اما حالت های اول و دوم توقع ما را برآورده نمی کند گذاشتن یک فنر در بین مسیر هم باعث ضربه زدن به لودسل در لحظه شکست میشود که این ضربه در یک بار گزاری 300 کیلویی می تواند به چندین برابر برسد که ممکن است بالا تر از ضرفیت لود سل باشد و احتمال بهم خوردن کالیبره وجود دارد

اما حالت سوم که تاکنون استفاده نشده است(در مسابقات پل ایران)
یک گزینه بسیار مناسب است زیرا مستقل از سختی سازه و ریسمان نیرو را به طور یکنواخت افزایش میدهد

وارد بحث نحوه ساخت نمی شوم چون باید وارد مسائل تخصصی بشوم و چون مربوط به رشته عمران نمی شود وارد آن نمی شوم و میتوان جک های موجود را با کمی دستکاری و هزینه به حالت سوم تبدیل کرد

این را نوشتم که با دید بهتری به تکنولوژی نگاه کنیم و مثل کسانی نباشیم که وقتی اولین بار کشور های پیشرفته تر به ماه رفتند خودکشی کنیم و بگوییم :اینها میخواهند چشم زمین را کور کنند

بیایید با جک آشتی کنیم




RE: جک آری وزنه و شن نه - روزبه نوری - 1-4-1391

ممنون از مطالبی که فرمودید.
مطمئناً مسابقات ما به این سمت حرکت خواهد کرد ولی باید یکم ریسک کرده و یکم هم تلاش کنیم و با انجام آزمایشهای بیشتر به یک حالت ایده آل برسیم.زیاد نمیخوام شعار بدم.ولی اگه میتونستیم در یک مکان پژوهشی روی این مسایل کار کنیم خیلی خوب بود.


RE: جک آری وزنه و شن نه - حجت الله صفرپور - 1-4-1391

سلام

اطلاعاتی که دارم را از یک شخص که روی جک های هیرولیک کشتی کار میکنه گرفتم و یکم مطالعه اگر کسی قصد ساختن
جک فشار متغیر را داشته باشد خودم یک مقدار اطلاعات درمورد نحوه ساخت و تجهیزات اون دارم اگر به مشکل هم برخوردند از کارشناسان متخصص
در این ضمینه کمک میگیرم

اما میدونم فرقش از نظر تجهیزات یک فشار شکن حرفه ای است که قیمتش 1.5 میلیون تومان به بالا است و بقیه تجهیزاتش تقریبا مشابه است

فشار شکن حرفه ای کنترل فشار و دبی دستگاه را دارد و در مدل های پیشرفته با قیمت های بالاتر فشار را با کامپیوتر هم میتوان کنترل کرد

و می توان نیروی اعمالی که لودسل نشان میدهد را با فشار مقایسه کرد و بر روی صحت نتایج هم کنترل داشت
دوستانی که در ضمینه جک تجربه دارند به این بحث کمک کنند

با تشکر


RE: جک آری وزنه و شن نه - علیرضا جاودانیان - 1-4-1391

سلام
من تجربه کار با جک رو دارم . فکر نمیکنم احتیاجی به فشار شکن باشه . جکی که الان در اختیار من قرار داره اصلا مشکلی نداره . اما دوستان به دلایلی ترجیح میدن که بگن شاید درست نباشه . اخه دلیلی هم بر خرابی اون نیست .
سال گذشته در مسابقات جهانی مجارستان که اونا دارن هر سال از یک جک استفاده میکنن تیم میزبان تونست 578 کیلو بزنه که یک رکورد عجیب بود . امسال هم تیم ما تونست 572 بزنه اما دوستان میگن اون میتونه ما نمیتونیم یا جک خرابه یا دکمه خاصی داره یا سرعت زیاد بوده .
نحوه محاسباتشون هم جالبه . در هر صورت من میتونم اینو ثابت کنم چون میتونیم با یک نیرو سنج در مسیر جک خیلی راحت کنترلش کنیم که ما اینکارو کردیم و دستگاه سالمه .
با تغییر سرعت کورس جک هم میشه نیروی بیشتری در زمان مثلا یک دقیقه وارد کرد .
کار عجیبی نیست . فقط باید از نمایشگر و لودسل کالیبره و عالی استفاده کرد .
سیستم سازه چوب و حلقه باشه و یک فنر هم در مسیر سازه قرار بگیره .
همین عوامل هست و چیز عجیبی هم نداره . به نظرم با هزینه 3.5 تا 4 میلیون میشه جک خوبی ساخت .



RE: جک آری وزنه و شن نه - حجت الله صفرپور - 1-5-1391

سلام

کاملا درست میفرمایید
از اسمی که برای این انجمن قرار دادم این هدف را داشتم تا به نتایج جک یک اعتماد ایجاد کنم

و به یک نکته خوب اشاره کردین که سرعت بارگزاری اگر فنر نباشد با توجه به سختی سازه متفاوت خواهد بود
و در صورت وجود فنر تا حدودی یکنواخت تر خواهد شد

در فیلم های مسابقات جهانی مشخص است که بین جک و سازه فنری وجود ندارد و فقط یک لودسل قرار دارد ولی بار یکنواخت
اعمال میشود که به احتمال خیلی زیاد از فشار شکن حرفه ای یا جک با فشار متغیر استفاده شده

استفاده از فنر هم ایده بسیار خوبی است و اینکه شما آن را داخل یک لوله مهار کرده بودین تا به جایی ضربه نزند همه نشان
دهنده مهارت زیاد طراح آن بوده

اما کنترل نیرو دست ما نیست و حتی موقع تنظیم ممکن است اگر جک به زنجیری چیزی گیر کند نیروی زیادی وارد کند و پیچی چیزی ببرد

هدف ساخت یک دستگاه کاملا استاندارد است من نمی گویم که فلان دستگاه استاندارد نبوده

می گویم با نصب فشار شکن حرفه ای سطح استاندارد ها را بال ببریم

با تشکر


RE: جک آری وزنه و شن نه - علیرضا جاودانیان - 1-5-1391

سلام
ممنون از حرفاتون . اما من مطمئنم بازم حرف خواهند زد دوستان .


RE: جک آری وزنه و شن نه - علیرضا نظری - 1-5-1391

سلام
من خودم به شخصه ديگه تو هيچ مسابقه اي كه جك داشته باشه شركت نميكنم .مگر اينكه يه لودسل و نمايشگر ديگه هم به جك وصل شده باشه و با هيچ كامبيوتري هم در تماس نباشه تا به عددي كه نمايش داده ميشه مطمئن بشم . بابا ميشه راحت از شركتي كه جك مجارستانو ميسازه خريد كرد و زياد هم گرونتر در نمياد بهتر از جگهايي هستش كه تو ايران با 2 برابر قيمت غالب ميكنن .تنظيم هم نميشه تو وزنهاي بالا يكي بايد همش فشارو كم و زياد كنه تا كسي هم متوجه نشه كه جك كم مياره .


RE: جک آری وزنه و شن نه - محمد رضا شارعی - 1-5-1391

واقعا مهندس نظری حرف درست و منطقی زدید بهترین گزینه خرید از کشورهایی است که تا کنون مسابقات جهانی برگزار کردند چون به ندرت دیده شده جک های موجود در ایران درست عمل کنند.


RE: جک آری وزنه و شن نه - حجت الله صفرپور - 1-5-1391

سلام

این که توی مسابقات جک رو دستکاری میکردند به خاطر کم آوردن جک نیست این جک ها به راحتی تا 3 تن را جواب میدهند قدرت نهایی آنها به 10 تن در فشار میرسد

به خاطر سرعت بارگزاری بوده زیرا در سازه ای که با چسب حرارتی درست شده یا جنس نخ نرم است و کش میآید بارگزاری کند است شیر دبی را زیاد میکنند تا سرعت زیاد شود

این که یک جک را بخریم کار نداره و مطمئن هست اما می توان همون جک بابل را یک فشار شکن حرفه ای عالی روش نصب کرد 1.5 میلیونی نه 5 میلیونی
خواهید دید که چقدر دقت بالا میره( با یک لودسل آلمانی و نمایش گر دیجیتال)

من مطمئن هستم با توجه به بالا بودن قیمت نیروی کار در اروپا کار های سفارشی مثل این حداقل 10 هزار تا 20 هزار دلار هزینه داره برای ساختش

اما لودسل

هرجا نتایج لودسل به جای نمایشگر مخصوص به کامپیوتر وصل باشه تردید توش هست چون عادت کردیم بریم توی سوپر مارکت عدد های قرمزنمایش گر رو دیدیم دیگه بهش اطمینان داریم

اما مت دو تا لوسل و دوتا نمایش گر برای شهرکرد گرفتیم با اینکه هر دو آلمانی بودند باز هم خطا داشتند
من و چند تا از بچه های انجمن 24 ساعت نخوابیدیم تا دقیق کالیبره کردیمشون

توی دانشکاه آزاد شهرکرد من اول ایده جک را دادم که چون فکر میکردند گران میشود موافقت نشد بعضی ها هم ترسیده بودند که نمی توانیم

اما وقتی یک دستگاه استاندارد با وزنه ساختیم دیدند زیاد هم ارزان در نیامد

در هر صورت برای گرایش سنگین 1 کیلویی استفاده از جک تنها راه است و نمی شود از آن فرار کرد باید به فکر راه حل برای مسابقات آینده بود

و فکر برگزار کننده های آینده را برای آن روشن کرد

با تشکر


RE: جک آری وزنه و شن نه - علیرضا جاودانیان - 1-5-1391

سلام
جناب نظری این همه تیره فکر کردن راجع به هر چیزی اشتباه است . شما هیچ مدرکی دال بر خرابی جک ندارید . این که حرف منطقی نیست . در هر صورت مسابقات قوانین مشخصی داره که کسی که میخواد میتونه توش شرکت کنه . جالب اینه که دستگاه ما دو نمایشگر داشت من تعجب میکنم که شما ندیدی . یکی پشت دستگاه که هیچ نرم افزاری سر راه اون نیست . همون اعدادی رو نشون میده که داور میخونه .
یکی هم متصل به کامپیوتر و نرم افزار . پس میشه بگید شک شما کجاست ؟
وقتی نمایشگر داره اعداد لود سل رو نشون میده . در هر صورت در بارگذاری های دستی هم ممکنه لود سل واسش مشکل پیش بیاد .
در وزن های بالا هم مشکلی نداشته . مهندس نظری خواهشا یک دلیل منطقی بیار ما هم قانع شیم .
دلیلی نیست چون سازه ما بیشتر زده جک خرابه .


This forum uses Lukasz Tkacz MyBB addons.